Mevsim Hep Sonbahar-Parinoush Saniee || Kitap Yorumu

Kitabın Yazarı: Parinoush Saniee

Orjinal Adı: The Book of Fate
Çeviren:  Güneş Demirel
Yayınevi: Martı Yayınları
Kitap Türü:  Dram,Aile
Yayınlandığı Yıl: 2014
Sayfa Sayısı: 544
ARKA KAPAK
Şimdi ne yapacaktım? Ne yapabilirdim ki? Kaçıp kurtulmak istedim. Çocuklarım olmasaydı, çoktan kendimi çöllere vurup kaybolurdum ama onları ortada bırakamazdım. Gemisi batmakta olan ve yolcularının umut dolu gözlerle baktıkları bir kaptana benziyordum. Oysa gemimden daha kötü durumdaydım.

Kadın olmanın başlı başına suç sayıldığı topraklarda doğup büyüyen Masume, İran Devrimi öncesi ve sonrasının yarattığı baskıcı süreçten nasibini almış genç bir kadındır. Buna rağmen, maruz kaldığı toplum baskısını hiçe sayarak varlığını kabul ettirme mücadelesinden asla vazgeçmez.
Başkaları tarafından yazılan bir kaderi yaşamak zorunda kalan Masume'nin erkek egemenliğine karşı direnişini anlatan bu roman, okuyucularını umut ve acının iç içe geçtiği dokunaklı bir hikâyeye davet ediyor.
"İnançlar ve gelenekler, hayallerle çatışırsa ne olur? Mevsim Hep Sonbahar bu soruya yanıt arayan bir uyanışın hikâyesi."
-USA Today-
"Masume'nin sarsıcı ve bir o kadar da gerçekçi yaşam mücadelesine hayran kalacaksınız. "
-Publishers Weekly-
"Doğu'da kadın olmanın zorluklarını çarpıcı bir gerçeklikle anlatmakla kalmayıp, İran'ın siyasal ve toplumsal tarihine de ışık tutan bir başyapıt."
-The Washington Post-
(Tanıtım Bülteninden)

Selamlar herkese...Mevsim Hep Sonbahar son yol arkadaşımdı, İstanbul yolculuğum boyunca yanımdaydı ve öyle güzel bir seçim oldu ki nasıl anlatsam bilemedim :) Tek sıkıntım arada firar eden gözyaşlarımı diğer yolculardan saklama kısmıydı :)
Genel olarak kitaptan bahsetmek gerekirse konuyu şu şekilde özetleyebiliriz.
Kum'dan Tahran'a göç etmiş geleneksel ve tutucu bir İran ailesinin kızı olan Masume'nin hayatla savaşı aslında bu kitap. İki ağabey bir erkek ve bir kız kardeşe sahip kızımız. Tahran'a geldiklerinde verdiği uzun uğraşlar ve babasının ona olan zaafıyla liseye devam ediyor. Başarılı bir öğrenci Masume. Okulu ve okulun ona en büyük katkısı en yakın arkadaşı Pervane'yi çok seviyor. Ve tabi bu sırada on altı yaşını sürdüğü sıralar Sait isimli eczacı kalfasıyla bakışıp ilk aşkı tadıyor. Ta ki ailesi fark edene dek. Böylelikle Masume hem Sait'e hem de Pervane'ye elveda demek zorunda kalıyor.

Bundan sonrası Masume için tam bir kabus. Kısaca özetlemek gerekirse büyük bir kabahat işlemiş muamelesi yapılıp alelacele evlendirilmeye çalışılıyor genç kız. Adaylarının içinde en iyisi ise yüzünü görmediği Hamit.
Genç kızın sonradan öğreneceği detay ise tam olarak şu: Hamit de evlenmeye zorlanmış. Üstelik komünist eğilimli arkadaşlarından uzak tutulmak için.
Ama genç adamın düzenini bozmaya pek de niyeti yok. Böylelikle Masume için ailesinin baskısından kurtulduğu, özgürlükçü kocasının evinde yeni bir hayat başlıyor. Ama diğer yandan sorumluluk almayı reddeden bir adamla baş etmek zorunda kaldığı bir dönem başlayıveriyor. Evliliğine 3 çocuk sıkıştırıyor ki çocuklarının en büyük şansı olduğunu düşünüyor. Ama diğer yandan kocasının siyasete fazlaca ayırdığı zamanında onlarla ilgilenmek için pek fırsatı olmuyor. Devrimler, ayaklanmalar, hapisler ve idamlar gölgesinde meşakkatli bir hayat sürüyor Masume.

Kitap kurgusunu İran Devrimi'ni temel alarak oluşturmuş. Ama ne fazla siyasi ne de olayları çok silik bırakmış. Bence tam da olması gerektiği gibiydi. Geri planda faşizm ve insanların karşıt fikirlere olan tahammülsüzlüklerini de çok güzel ele almıştı. Kitabın İran'da yasaklanmış olmasına şaşmamak gerek yani :)
Kitap kapağına da konuk edilmiş bir söz var ki benim için kitabın en vurucu cümlelerinden biriydi: Beni mutlu etmek ne kadar da kolaydı ve bunu benden nasıl da esirgiyorlardı.

Kitabın sonu bile bu cümleyi haklı çıkarırcasına yazılmıştı sanki.
Uzun lafın kısası ben kitabı fazlasıyla beğendim ve de çok etkilendim. Farklı bir tür arayanlara tavsiyemdir.
Kitaba puanım 9

Keyifli okumalarınız olsun :)

3 yorum :

  1. Kitap çok ama çok guzel. Okurken goz yaslarima hakim olamadim. Masumenin ne kadar zorlu şartlar altın da yaşadigini evlatlari icin neler yaptigini... Anlatilmaz okunur.

    YanıtlaSil
  2. MUHTEŞEMMMMMMM

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
BLOG DESIGN BY BİR OTAKUNUN DÜNYASI