KAPLUMBAĞALAR DA UÇAR (TURTLES CAN FLY)



Kaplumbağalar da uçar...
O kadar etkilenerek izledim ki bu filmi... Aslına bakarsanız görüntüler, ses, dublaj falan acayip amatörce; ama filmin vermek istediği mesaj o kadar derin ki.
Irak Savaşı'nı konu almış... Savaşta ailesini kaybetmiş abi-kardeş, mülteci çocuklar... Bir yere kadar Ağrin'in hep sırtında taşıdığı bebeği kardeşi zannediyorsunuz, sonra bir anlaşılıyor ki o bebek kardeşi değil çocuğuymuş; ama Ağrin'in kendisi daha çocuk... Taş patlasın 10 yaşındadır Halepçeli kız... Bebeğe karşı güttüğü bir düşmanlığı var, bunun için kim Ağrin'i suçlayabilir ki...


Köyleri Amerikan askerleri tarafından basıldığında, o askerlerin tecavüzüne uğradığında o henüz küçücük bir çocuk. O tecavüzü durmadan hatırlatan bir bebeği var o küçük kızın! Bir de kolsuz bir ağabeyi... Her şeye rağmen bebeği seven, eksik haline rağmen uğraşan çabalayan bir ağabeyi... Filmi izlemeseniz de eklediğim video sizi yeterince etkileyecektir, o küçük çocuğun çaresizliği eminim gözlerinizi yaşartacak!
O uçurum kenarından engin boşluğa bırakırken bedenini en az benim kadar burnunuzun direği sızlayacak...



Film İranlı Kürt yönetmen Behmen Qobadi'nin üçüncü uzun metrajlı denemesi... Dediğim gibi görüntüyü, sesi falan beğenmedim; ama işlediği konu çok etkileyici. Amacım burada Kürtlüğü falan tartışmak değil, bu tür siyasi bir polemiğe girmek istemem; ben işin insan boyutuna takılmış durumdayım. Filmdeki insanların çaresizliği, mayın toplayan o çocuklar, mülteci kamplarının sefilliği... Konuşacak, anlatacak neler neler var aslında da, işte susuyorum ben de çoğumuz gibi...

Irak Savaşı konuşulmaya başlandığında ben sekizinci sınıftaydım... Taa, o zamanlardan sola yatkındı düşüncelerim; siyasi ideolojim(gerçi hala hiçbir kalıba sığmıyor o ideoloji, sadece bazı kesimlere yakın olmakla kalıyor, çoğu tanımlamaya sığamıyor)... Ve bas bas Amerika Irak'a girmesin diyenlere hak verdiğimi hatırlıyorum. 'Özgürlük' vaadlerinin altının boş çıkacağını 13 yaşında bir çocuk olarak ben bile görebilmiştim; ama ülkemin siyasileri bunu göremediler, ya da görmek istemediler. Amerika Irak'a girdi, Saddam devrildi... Peki Irak'a özgürlük gitti mi? Gözler önünde Afganistan örneği varken savaş çığırtkanlığı yapanları bugün olmuş hala anlayabilmiş değilim... İşte bu filmi izlerken o günler geldi tekrar aklıma. Yanı başımızda insanlar acı çekerken izlediğimiz politikalar... Onca insanın kanı sadece Amerikalıların mı eline bulaştı sizce? Tecavüze uğrayan yüzlerce kadın, genç kız, çocuk... onlar tecavüze uğrarken seyirci kalmak zorunda bırakılan kardeşler, ağabeyler, babalar, sevgililer, kocalar... anne karnında öldürülen bebekler... daha sayamadığım neler neler... tüm bunların vebali sadece Amerikalılara mı acaba? Mecliste elleri titremeden tezkereye oy veren vekillerin vicdanları rahat mıdır merak ediyorum! 

Bir kadın olarak ben bu filmi izlerken sarsıldım; ama en çok da insan olarak üzüldüm... Yanı başımda yaşanan vahşete müdahale edemeyişime üzüldüm, benimle aynı yaştaki genç kızlara reva görülen müameleye, genç erkeklere reva görülen ölüme üzüldüm.
Özgürlük savaşla getirilmez arkadaş! Bunca yıldan sonra bir tek bundan eminim ben... 






7 yorum :

  1. merhaba, öncelikle filmle ilgili spoiler olan bir bilgiyi film incelemenizde hiç bir uyarı vermeden yazmışsınız. ve de filmi tamamen yanlış anlamışsınız. agrin filmde amerikan askerlerinin değil halepçe'de saddam'ın askerlerinin tecavüzüne uğruyor. ve de film belirttiğiniz gibi salt amerikan karşıtı film değil bunu izleyiciye bırakıyor (bana kalırsa onaylıyor bile denilebilir)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. düzeltme için teşekkürler

      Sil
  2. Keşke film hakkında yazı yazarken biraz araştırsaydınız amatör dediğiniz film 10 ayrı ödül almış bir eserdir. Ayrıca sesin amatörce gelmesi ve filmden kopuk olması dublajdan kaynaklı bir hata, filmi orjınal dili ile izlemenizi tavsiye ederim. Bununla birlikte filmin amatörce olduğu kanısında değilim zira bu stil, tarz iran sinemasının karakteristik bir özelliğidir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhabalar, kitaplar hakkında daha idialı konuşabilirim ama maalesef söz konusu sinema olduğunda ahkam kesebilecek kadar bilgili değilim. Sanırım bu postun bu denli eleştiri almasının sebebi de bu. Araştırma noksanlığı konusunda haklısınız.
      Ben sadece etkilendiğim bir film hakkında birkaç kelam edeyim istemiştim :) Belli ki hata olmuş :D

      Sil
    2. Estağfirullah. Elbetteki bir blog yazarının düşünceleriyle şekillenir ve istediğiniz yorumu yazmak sizin en tabii hakkınızdır. Sanırım biraz sert yazım sebebiyle olumsuz bir hava oluşturdum. Bazen eleştirilerin (olumlu veya olumsuz) insanlara farklı bir bakış açısı kazandırdığını, o ana kadar fark edilmemiş şeyleri fark etmeyi sağladığını düşündüğüm için yazmak istedim. :)) Nazik cevabınız için teşekkür ederim

      Sil
    3. bir üstteki yorumun üzerine gelince epey azarlanmış hissettim :P şaka bir yana araştırma konusunda cidden haklısınız, o benim hatam oldu.
      Eleştiri kabul etmekte bir sorunum yok Allah'tan istediğiniz kadar eleştirebilirsiniz :))
      Asıl ben nezaketinize teşekkür ederim

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
BLOG DESIGN BY BİR OTAKUNUN DÜNYASI